رام مندر۔۔۔ ایک بری علامت

ڈاکٹر پرویز ہود بھائی

جہاں کبھی پانچ صدیوں پرانی بابری مسجد کھڑی تھی، اب وہیں رام مندر کھڑا ہے۔ اس کے ارد گرد ایک نیا ویٹیکن جیسا شہرابھرتا نظر آ رہا ہے۔ رام مندر کی تعمیر کےلیے سرکاری اور نجی طور پر4.2 بلین ڈالر عطیات کے طور پر جمع کیے گئے ہیں۔ اگرچہ مندر کی تکمیل میں کئی سال باقی ہیں لیکن تقدیس کی تقریبات کا آغاز کچھ دن پہلے ہوا تھا۔ آر ایس ایس نے 50 ملین چھوٹے کھانے کے پیکٹ تقسیم کیے ہیں اور سات ٹن حلوہ بھی آچکا ہے۔

حکومت 100,000 سادھوؤں اور عقیدت مندوں کے لیے ٹرین اور ہیلی کاپٹر خدمات کا انتظام کر رہی ہے، نئے فائیو سٹار ہوٹلوں کے لیے ٹھیکے دیے گئے ہیں، اور اسکولوں میں روزانہ کی دعائیہ رسومات ہو رہی ہے۔ مسلمانوں کو مشورہ دیا گیا ہے کہ وہ بس اور ٹرین سے اپنا سفر محدود رکھیں۔

پیر کو وزیر اعظم نریندر مودی ایودھیا پہنچیں گے۔ ان کا حالیہ پیغام: “پوری دنیا اس تاریخی لمحے کا انتظار کر رہی ہے۔ ہاتھ جوڑ کر میں ملک کے 140 کروڑ عوام سے درخواست کر رہا ہوں کہ 22 جنوری کو جب رام للا کی مورتی کی تقدیس ہو تو اپنے گھر میں رام جیوتی روشن کریں اور دیپاولی منائیں۔ اتر پردیش کے اسپتالوں کی اطلاع ہے کہ درجنوں حاملہ خواتین نے سی سیکشن کی درخواست کی ہے اس لیے ان کے بچے کی پیدائش اس مبارک تاریخ کو ہوئی ہے۔

ان تقریبات کا مقصد ، اور وزیر اعظم کا مرکزی کردار ، ظاہری طور پر مذہبی ہے، لیکن کچھ سینئر پنڈت اس سے اختلاف کرتے ہیں۔ وہ اس تقریب کا بائیکاٹ کریں گے کیونکہ مودی تکنیکی طور پر پران پرتشتھا‘ (روح کو مورتی کے اندر ڈالنے) کی رسم ادا کرنے کے لیے نااہل ہیں۔ اس سے کوئی فرق نہیں پڑتا، کیونکہ مودی ایک بار پھر یہ اشارہ دینا چاہتے ہیں کہ ان کے تحت ایک نیا ہندوستان وجود میں آچکا ہے، جس میں 1947 میں پیدا ہونے والے ہندوستان سے بہت کم یا کوئی مشابہت نہیں ہے۔

ہندوتوا کا پیغام دو سامعین کو نشانہ بناتا ہے۔ پہلا ہندوستان کے مسلمان ہیں: دوبارہ جنم لینے والا ہندوستان ہندوؤں کے لیے ہے، ان کے لیے نہیں۔ جس طرح پاکستان اپنی ہندو آبادی کو کم حقوق کے ساتھ کمتر شہری سمجھتا ہے، اسی طرح ہندوستان کے مسلمانوں کو بھی کبھی نہیں بھولنا چاہیے کہ وہ حملہ آوروں کی ناپسندیدہ اولاد ہیں جنہوں نے ایک قدیم سرزمین کو برباد کیا اور اس کی شا ن و شوکت کو لوٹ لیا۔

بدلہ لینا ہندو توا کا رہنما اصول ہے، جس کی مثال قدیم ڈھانچوں کو تباہ کر کے دی گئی ہے۔ مارچ 2023 میں، جب جئے شری رامکا نعرہ لگانے والے ایک ہجوم نے ایک صدی پرانے مدرسے اور قدیم نسخوں پر مشتمل لائبریری کو نذر آتش کر دیا، تو دراصل یہ بدلہ تھا جب 12ویں صدی کے مسلمان حملہ آور بختیار خلجی کے ہاتھوں نالندہ یونیورسٹی کو تباہ و برباد کیا گیا تھا۔ رام مندر کی تقدیس کے دوران منفی نتائج سے بچنے کے لیے، آر ایس ایس نے مسلمانوں کو مساجد، درگاہوں اور مدرسوں میں ’’شری رام، جئے رام، جئے جئے رام‘‘ کے نعرے لگانے کی سفارش کی ہے۔

دوسرا پیغام بی جے پی کی سیاسی مخالف جماعتوں، خاص طور پر کانگریس کو ہے۔ اپنی گفتگو کو سیکولر سے مذہبی میں بدلیں اور ہماری پچ پر کھیلیں۔ بصورت دیگر، آپ کو ہندو مخالف کے طور پر دیکھا جائے گااور اپریل 2024 کے انتخابات ہار بھی سکتے ہیں، جب مودی اپنی تیسری مدت کے لیے کوشش کریں گے۔

رام مندر کے افتتاح نے کانگریس کو چکرا کر رکھ دیا ہے۔ ابھی کچھ دن پہلے اس کے سرکردہ رہنماؤں نے اس ’سیاسی تقریب‘ کو طعنہ دیا تھا اور شرکت سے انکار کر دیا تھا۔ لیکن نیچے والے دباؤ برداشت نہ کر سکے اور رینک توڑ دیا۔ انہوں نے ایودھیا کا دورہ کیا، دریا میں مقدس ڈبکی لگائی، اور عہد کیا کہ وہ بھی ’’رام راجیہ‘‘ چاہتے ہیں جو کہ بی جے پی سے بہتر ہے۔

مذہب کو سیاست کے ساتھ ملانا خواہ ہندو یا مسلم طریقے سے پاکستان کی تاریخ جاننے والوں کو حیران نہیں کرے گا۔ 1937 کے انتخابات میں آل انڈیا مسلم لیگ کو عبرتناک شکست کے فوراً بعد، اس کی قیادت نے کامیابی سے مذہب کو ہتھیار بنایا اور اسے سیاست میں ڈھالا۔ 1980 کی دہائی میں جنرل ضیاءالحق نے اسے دوہری خوراک کے ساتھ دوبارہ انجکشن دیا تھا۔

آج پاکستان کی ہر سیاسی جماعت کے ہتھیاروں میں مذہب مخالفین کو گرانے کا ہتھیار ہے۔ پی ٹی آئی نے اقتدار میں آنے پر اسے مسلم لیگ ن اور پیپلز پارٹی کے خلاف بار بار استعمال کیا۔ جوابی کارروائی میں، مریم نواز کی میڈیا ٹیم نے حال ہی میں عمران خان پر حملہ کرتے ہوئے اسے بمع سود کے ساتھ واپس کیا ہے۔

پھر بھی، میرے لیے، بھارت کا کبھی کبھار آنے والا، سیکولرازم کی تیزی سے پسپائی حیران کن ہے۔ بیس سال پہلے، بنگلور میں جواہر لال نہرو انسٹی ٹیوٹ فار ایڈوانسڈ ریسرچ کا دورہ کرتے ہوئے، جب میری نظر سنگ بنیاد پر کندہ نہرو کے ان الفاظ پر پڑی ’’میں نے بھی سائنس کے مزار پر پوجا کی ہے‘‘ تو میں بہت حیران ہوا۔ میں نے کہا کہ میں پوجااور مزارکو جدید سائنس یا نہرو کے ساتھ منسلک سائنسی مزاج کے ساتھ اچھی طرح سے میل کھاتا نہیں دیکھتا ہوں۔

میرے میزبان وضاحتیں دینے لگے ۔ انہوں نے کہا کہ سائنس کا مزار درحقیقت لیبارٹریز اور تحقیقی مراکز کے لیے ایک استعاراتی اشارہ تھا۔ انھوں نے فخر سے بتایا کہ نہرو، ایک ملحد تھے اور کبھی مندروں میں نہیں گئے۔ بعد میں، مجھے معلوم پڑا کہ وہ درحقیقت مندروں کے ساتھ ساتھ مساجد بھی جاتے تھے۔ جیسا کہ ان کی جیل کی ڈائریڈسکوری آف انڈیا” میں، مذہب کے بارے میں ان کا نظریہ کافی حد تک واضح ہے۔

منی شنکر آئر نے حال ہی میں دلیل دی کہ نہرو ہندو مذہب کو ہندوستان کا سرکاری مذہب بنانے کے خلاف وہ آخری حد تک لڑتے تھے۔ دسمبر 1947 میں، ان کی کابینہ نے ریاستی خرچ پر سومنات مندر کو دوبارہ تعمیر کرنے کا فیصلہ کیا جسے 11 ویں صدی میں محمود غزنوی نے لوٹ لیا تھا۔ جب نہرو کو پتہ چلا تو وہ غصے میں آگئے اور خفیہ طور پر اس فیصلے کو بدل دیا۔ انہوں نے کہا، کوئی بھی نجی اقدام درست ہے لیکن ریاست کو اس میں ملوث نہیں ہونا چاہیے۔ 1951 میں جب صدر راجندر پرساد نے بحال شدہ مندر کا سرکاری دورہ کرنے کی کوشش کی تو نہرو نے اجازت دینے سے انکار کر دیا۔

ہندوستان کے دوسرے بانی مہاتما گاندھی نے بھی ایودھیا میں عظیم الشان مندر بنانے کو یکسر مسترد کردیا ہوگا۔ ان کے سوانح نگار، رام چندر گوہا، نوٹ کرتے ہیں کہ اگرچہ گاندھی خود کو ایک متقی ہندو کہتے تھے، پھر بھی وہ احمد آباد میں رہنے والے کئی سالوں میں، انہوں نے شہر کے کسی مندر کا دورہ نہیں کیا۔ گاندھی نے کہا، کیا خدا کو پوجا کے لیے عمارت یا بت کی ضرورت کیوں ہے؟

21 نومبر 1947 کی ان کی دعائیہ میٹنگ سے گاندھی کی اجتماعیت واضح ہوتی ہے: ’’مجھے جو معلومات ملی ہیں، اس کے مطابق حالیہ فسادات میں دہلی کی تقریباً 137 مساجد کو تقریباً تباہ کر دیا گیا ہے۔ ان میں سے کچھ کو مندروں میں تبدیل کر دیا گیا ہے۔ میری رائے میں، یہ مذہب کے ہر اصول کے خلاف ہے … اس فعل کی شدت کو یہ کہہ کر کم نہیں کیا جا سکتا کہ پاکستان میں مسلمانوں نے ہندو مندروں کو بھی مسمار کر دیا ہے یا انہیں مساجد میں تبدیل کر دیا ہے۔

ایک ہندو راشٹر میں ہندوستان کا نزول پاکستان میں ایک طرح کی تسکین پیدا کرتا ہے، جو دو قومی نظریہ کی توثیق کرتا ہے کہ ہندو اور مسلمان کبھی ساتھ نہیں رہ سکتے۔ لیکن پھر، آنے والے وقت میں ہندوستان کے مسلمانوں اور پاکستان میں رہنے والے چند ہندوؤں کا کیا حال ہوگا؟ کیا ہندوستان کبھی بھی اپنی پرانی، زیادہ موافق اور سیکولر خودی کی طرف لوٹ سکتا ہے، یہ ایک کھلا سوال ہے۔ پاکستان کے لیے، جس کی لبرل اقدار کے ساتھ چھیڑ چھاڑ 1970 کی دہائی میں ختم ہوئی، یہ اور بھی مشکل دکھائی دیتا ہے۔

بیس 20 جنوری 2024 کو ڈان میں شائع ہوا۔


Comments are closed.